Jeszcze tylko jeden dzień

 

Takie łódeczki niekoniecznie muszą być oświetlone zgodnie z przepisami, ale mogą mieć długie sieci ... Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Takie łódeczki niekoniecznie muszą być oświetlone zgodnie z przepisami, ale mogą mieć długie sieci ... Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Żegluga pod wiatr wzdłuż wietnamskiego wybrzeża niełatwa – nieustanna obserwacja wody, w której unoszą się tony śmieci powoli wykańcza załogi, do tego stada łodzi rybackich. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że rybak może być oświetlony albo nie, a fakt, czy jego światła zgadzają się z tym, jakie sieci faktycznie ciągnie, pozostaje zawsze jego tajemnicą. Najlepsze, co można zrobić to omijać z daleka, co oznacza zwroty i zmusza załogę do jeszcze większego wysiłku.


Wiatr zmienny, więc ciągłe zmiany żagli. Płyną pod wiatr, więc oranie pod falę i ciągły łomot kadłuba o wodę. Przy każdym zwrocie przenoszenie wszystkiego, co da się przenieść, z jednej burty na drugą, bo liczy się każdy kabel  odległości. A finisz może być na metry – zaledwie 55 mil dzieli pierwszy jacht (Telefonica) od piątego (Azzam). Sanya trochę dalej (150 Mm od lidera).


 

Przygotowanie do zwrotu, czyli przekładanie wszystkiego z jednej burty na drugą. I tak kilkadziesiąt razy na dobę ... Fot. Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Przygotowanie do zwrotu, czyli przekładanie wszystkiego z jednej burty na drugą. I tak kilkadziesiąt razy na dobę ... Fot. Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

 

Groupama w nocy w coś uderzyła, najpierw kilem, potem jedną z płetw sterowych. Twierdzą, że nic się nie stało. Ale potem pękły im szoty grota, który pracował wtedy pod pełnym obciążeniem. Wymiana zajęła 10 min – to jest przewaga pływania załogowego nad samotnym. Azzam ominął zauważoną w ostatniej chwili nieoświetloną stalową stawę … Te ostatnie godziny przed metą są najtrudniejsze, tym bardziej jeżeli walka jest do końca. Rezygnuje się ze snu, a je tylko “przez rozum”, żeby jak najszybciej dojechać. No i na jak najlepszej pozycji – wyścig to wyścig.

Według organizatorów pierwsze jachty spodziewane są na mecie jutro od godziny 07.00 UTC.