Media i Volvo Ocean Race

Żeglarstwo może być ciekawe także dla nie-żeglarzy. Na zdjęciu kibice w brazylijskim Itajai. / Fot. PAUL TODD/Volvo Ocean Race

 

Z dedykacją dla tych, którzy wciąż twierdzą, że żeglarstwo to mało medialna dyscyplina jest – wyniki najnowszego monitoringu, podsumowującego jak na razie połowę regat VOR (10.10.2011-19.02.2012).

Łączna oglądalność TV wyniosła 880 milionów w trakcie 1200 godzin emisji, zarówno w programach tematycznych jak i w wiadomościach. Najczęściej były to materiały nadesłane z jachtów przez oficerów medialnych. W porównaniu do poprzedniej edycji regat (2008-09), gdzie oglądalność pod koniec regat wynosiła 459 mln, wzrost wynosi 90 procent. (Największa publiczność rzecz jasna w Chinach, potem Hiszpania i USA. W okresie 10.10.2011-19.02.2012 monitorowanych było 15 krajów: Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Nowa Zelandia, Portugalia, RPA, Hiszpania, Szwecja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, UK, USA, reszta świata. „Reszta świata” to dane z raportów z krajów nie objętych monitoringiem, więc dane mogą być wyższe.)

 

Radio: w 8 krajach zajmujących najwyższe pozycje w zestawieniu łączna liczba słuchaczy wyniosła niecałe 800 milionów (do 10 marca 2012). Najwięcej we Francji (285 mln), potem Chiny, Hiszpania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Nowa Zelandia, Ameryka Południowa, Irlandia i UK.

 

Oficjalna strona internetowa regat (razem ze stroną wirtualnej gry) zanotowała ponad 35 mln wizyt, 110 mln odsłon. Do momentu startu etapu 5 było to o 16 procent więcej niż w trakcie całego wyścigu poprzedniej edycji.

 

Jeżeli chodzi o publikacje internetowe, ich liczba do 18 marca 2012 przekroczyła liczbę całkowitą publikacji w trakcie poprzedniej edycji i wyniosła 30 651.

 

Publikacje w prasie drukowanej monitorowane są na 15 rynkach (Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Nowa Zelandia, Portugalia, RPA, Hiszpania, Szwecja, Zj. Emir. Arab., UK i USA) i ich liczba wynosi 4 249 (okres przed startem regat oraz etapy 1-3), co stanowi 45% wzrost w porównaniu do tego samego okresu w poprzedniej edycji.

 

Regaty VOR biją też rekordy popularności na Facebooku – 111 299 „lajków” do 18 marca oznacza, że jest to najbardziej lubiana impreza żeglarska na tym portalu społecznościowym.

 

Niewątpliwie sukces medialny VOR to ciężka praca tych, którzy codziennie przesyłają z pokładów zdjęcia, filmy i relacje. / Fot. Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race

Niewątpliwie sukces medialny VOR to ciężka praca tych, którzy codziennie przesyłają z pokładów zdjęcia, filmy i relacje. / Fot. Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race

Oficjalna informacja nie mówi o tym wprost, ale można spokojnie przyjąć (opieram się na wynikach monitoringu mediów z regat VELUX 5 Oceans) że sponsorzy już dawno odzyskali swoje inwestycje, a teraz, już od pewnego czasu zarabiają „na czysto”. Oczywiście liczne awarie na Oceanie Południowym oraz dyskusja na  ich temat walnie przyczyniły się do wyrostu publikacji, ale i tak jest ich sporo. No i gdyby nie „oficerowie medialni”, filmujący i fotografujący wszystko w trybie 24/7, raport byłby mniej entuzjastyczny.


A na filmie – pakowanie jedzenia na jacht nie jest proste, ale tu widać, jak to robią zawodowcy: