Dzień drugi: 48 godzin po starcie

Dzień drugi: 48 godzin po starcie

W ostatniej dobie załoga nie popełniła już żadnego błędu. W swym pościgu krótkimi baksztagami na południe ENERGA dogoniła strumień „czystego” wiatru i około 1930UTC mogła odłożyć się w końcu na kurs zachodni. Na noc zapowiadany był silny (25-32 kt) wiatr z północnego-wschodu skręcający lekko w prawo… Skipper wykorzystał to i w nocy chwilami jacht pędził nawet powyżej 20 węzłów, prawie bezpośrednio w kierunku mety. Kilkanaście minut po przekroczeniu 48 godziny rejsu jacht znów zmienił kierunek na południowo-zachodni (ok. 220°). Dalsza jazda na zachód mogłaby doprowadzić do ponownego wyjechania poza strefę silnego wiatru.

Rysunek 1.Ortodromiczna wizualizacja trasy jachtu ENERGA po 48 godzinach rejsu

Wydaje się, że Gutek w ten sposób przygotowuje się do realizacji końcowej fazy rejsu. Według prognoz, silny i stabilny wiatr (19-29 kt) utrzymywać się będzie do niedzielnego popołudnia. To szansa na „zrobienie” jak największej odległości przez jacht i jego załogę. Powinien on znajdować się wtedy w okolicach pozycji 17°05’N 41°00’W lub, jeśli się da, to wyżej (mieć większą szerokość geograficzną). Od niedzieli prędkość wiatru spadnie poniżej 17 węzłów a kierunek zmieni się na zachodni, niekorzystny dla załogi. Od wtorku spodziewane jest nadejście od północy silnego wiatru, który powinien doprowadzić żeglarzy do celu.

Rysunek 2. Zobrazowanie pozycji jachtu na tle mapy pogody. Zielonym polem zaznaczono obszar wiatru od 19-29 kt.

Żegluga w drugim i trzecim dniu rejsu będzie przebiegała w podobnych warunkach jak obecnie. Wiatr stały o sile od 19 do 23 węzłów, w porywach do 28 kt. Zachmurzenie niewielkie i umiarkowane. Możliwy bardzo niewielki deszcz. Wiatr z kierunku NEbE (60°) będzie zmuszał załogę w dalszym ciągu do częstych zwrotów przez rufę, by utrzymać ogólny kierunek w halsach baksztagami.

Sytuację na Atlantyku komentuje Jacek Pietraszkiewicz.

Prognoza dla kibicujących Zbigniewowi Gutkowskiemu przygotowana jest przez Krajowy Instytut Meteorologii zajmujący się m.in. opracowywaniem profesjonalnej prognozy pogody dla żeglarzy www.instytutmeteo.pl.

Trasę jachtu ENERGA w przelocie przez Atlantyk można śledzić przez link poniżej oraz w okienku „SPOT” na stronie głównej.

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0XHjUNo1ysjFaHviqbVqLTymJPI3Qp7OX

Statystyki ostatniej doby: ENERGA przepłynęła według drogi liczonej “nad dnem” 362 Mm, średnia prędkość 15,10 węzła. Od startu jacht przepłynął 715 Mm, średnia prędkość od startu wyniosła 14,9 w. Widać, że w stosunku do poprzednich 24 godzin, ENERGA przyspieszyła średnio o 0,4 węzła (poprzednio 14,7 w), pokonując dystans o 9 mil większy niż dnia poprzedniego.

Dystans przepłynięty „do mety” (w klasyfikacji ortodromy) to odpowiednio 294 mile morskie w trakcie ostatnich 24 godzin (poprzednio 230 Mm); Średnia prędkość za ostatnie 24 godziny – 12,25 węzła (poprzednio 9,5 w). Średnia prędkość od startu (48h) – 10,9 w.

Jacht znacząco zmienił taktykę i zaczął przybliżać się szybciej w stronę mety. Szacunkowy czas na mecie wynosi po dwóch dobach 10 dni i 2 godziny. Aby zrównać się z rekordem prędkość zbliżania do mety musi zwiększyć się do co najmniej 14.65 w, a średnia prędkość nad dnem co najmniej do 16.2 w.