Plany na rok 2013. Główny  cel – Transat Jacques Vabre.

Plany na rok 2013. Główny cel – Transat Jacques Vabre.

Gutek najbliższe miesiące chce wykorzystać na przygotowania jachtu ENERGA do startu w kolejnych prestiżowych regatach, Transat Jacques Vabre. Start 20, jubileuszowej edycji zaplanowany jest na 3 listopada 2013 roku. Jest to najważniejsze wydarzenie w sezonie 2013 i w kalendarzu klasy IMOCA Open 60… Trasa przebiega kawowym szlakiem z francuskiego Hawru do Itajai w Brazylii (5395 Mm). Regaty rozgrywane są, co dwa lata w dwuosobowych załogach. Ostatnią edycję wyścigu wygrali Jérémie Beyou i Jean Pierre Dick, konkurenci Gutka z Vendée Globe. Regaty Jacques Vabre to szansa na ponowne zmierzenie się z światowej sławy żeglarzami. Cały rok 2013 i wszystkie starty oraz testy są elementami przygotowań i treningów przed udziałem w tej prestiżowej imprezie. Regaty te są również nieoficjalną kwalifikacją do startujących w roku 2014 wokółziemskich regat Barcelona World Race.

„Duży sukces i duży pech – taki był ten rok” – podsumowuje Gutek. / Fot. R.Hajduk/Shuttersail.com

Podsumowanie roku 2012:

Miniony rok był dla mnie niezwykły” – podsumowuje Zbigniew Gutkowski zakończony sezon 2012. „Upłynął pod znakiem wytężonej pracy nad udziałem jachtu ENERGA w regatach Vendée Globe. Udało mi się stanąć na starcie tego wyjątkowego wyścigu, co uważam za niewątpliwy sukces zarówno swój, jak i całego zespołu ENERGA Sailing. Znaleźliśmy się tam, gdzie nigdy wcześniej Polaków nie było i bardzo jestem z tego dumny. Mój udział w tych regatach zakończył się jednak szybciej niż planowałem – nic na to nie mogłem poradzić. Stała się rzecz, której obawia się każdy żeglarz w długim rejsie – pojawiła się awaria, której usunięcie na wodzie okazało się niemożliwe. Tak, więc duży sukces i duży pech, dwa w jednym, oraz wiele nowych doświadczeń – taki był to rok.” Koniec jednego projektu daje początek następnym. Z nowym rokiem Gutek – w ramach programu ENERGA Sailing – stawia sobie nowe wyzwania.

Jacht ENERGA stoi na Wyspach Kanaryjskich, w porcie Santa Cruz de Tenerife. Zbigniew Gutkowski i Maciej Marczewski dziś wylecieli na Teneryfę, aby przygotować ENERGĘ do drogi przez ocean oraz próby pobicia jednego z transatlantyckich rekordów. Mają również nadzieję na ustalenie przyczyn awarii systemu elektronicznego autopilota.

Plany sportowe ENERGA Sailing:

Dysponuję bardzo dobrym, szybkim jachtem, chcę wrócić na morze i wykorzystywać jego możliwość. ” – mówi Zbigniew Gutkowski opowiadając o planach na najbliższy rok. „Pierwszym celem w tym roku będzie próba pobicia rekordu atlantyckiego na trasie Las Palmas – Gwadelupa, razem z załogą. Następnie plany zespołu ENERGA Sailing obejmują start w trzech imprezach regatowych w rejonie Karaibów – Pineapple Cup, Carribean 600 Race i Heineken Regatta”.

Po udziale w cyklu regat karaibskich, który będzie jednocześnie serią testów łódki i posłuży nam do sprawdzania różnego rodzaju ustawień, chcę popłynąć do Nowego Jorku” – mówi dalej Gutkowski. „Będąc po drugiej stronie Atlantyku dobrze by było wykorzystać okazję i podjąć próbę pobicia rekordu Nowy Jork – Lizard, czyli klasycznego rekordu atlantyckiego z USA do Europy. Jacht ENERGA jest bardzo szybki i przy odpowiedniej pogodzie jest to jak najbardziej realne” – dodaje. „Tę próbę chciałbym podjąć w ramach przygotowań do kolejnego wyzwania, czyli jesiennego startu w dwuosobowych regatach Transat Jacques Vabre”.

Takie są nasze plany sportowe w najszerszym zakresie, mam nadzieję, że uda mi się je zrealizować w stu procentach” – mówi Gutek. „Nowy rok zapowiada się bardzo pracowicie, zapraszam do kibicowania zespołowi ENERGA Sailing, postaramy się na bieżąco komunikować o naszych wszystkich działaniach i liczymy, że uda nam się przyczynić w ten sposób do popularyzacji żeglarstwa w Polsce. Latem oba jachty, ENERGA i ENERGA 2 będą na Bałtyku, ale już teraz zapraszam do ich oglądania na polskim wybrzeżu – na pewno będzie okazja.”

Milka Jung

Gutek ze Świstakiem dziś polecieli na Teneryfę. / Fot. R.Hajduk/ Shuttersail.com

Kalendarz startów jachtu ENERGA i teamu ENERGA Sailing na rok 2013:

Styczeń:

  • Próba pobicia rekordu Las Palmas – Gwadelupa: 2650 Mm trasy transatlantyckiej do przebycia załogowo. Obecnie rekord należy do Romana Paszke i katamarana Enea (8 dni, 2 godziny, 38 minut).

Luty:

  • Regaty Pineapple Cup – Montego Bay Race: start 7 lutego 2013, 811 Mm z Fort Lauerdale (Floryda, USA), przez Bahamy na Jamajkę, trasą dawnych handlarzy rumu. Rozgrywane od roku 1961, co dwa lata regaty gromadzą doborową obsadę w postaci jachtów klas m.in. Wally i SuperMaxi.
  • Regaty Carribean 600 Race: start 18 lutego 2013, 605 Mm z karaibskiej wyspy Antigua, meta tamże, trasa dookoła 14 wysp archipelagu.
  • Heineken Regatta: start 28 lutego 2013, trasa dookoła karaibskiej wyspy St.Maarten. Cztery dni wyścigów o różnej konfiguracji.

Kwiecień:

  • Próba pobicia solowego rekordu północnego Atlantyku (2880 Mm) na trasie od latarni Ambrose Light (Nowy Jork) do przylądka Lizard Point (UK). Obecny rekord  należy do Alexa Thomsona i jachtu Hugo Boss 8 dni 22 godziny 8 minut i od sierpnia 2012 .

Maj:

  • 11 maja 2013 – oficjalne zakończenie regat Vendée Globe w Les Sables d’Olonne.

Czerwiec – Wrzesień

  • Jachty ENERGA i ENERGA 2 na Bałtyku, szczegółowy kalendarz zostanie podany w terminie późniejszym. Przygotowania jachtu ENERGA do startu w regatach Transat Jacques Vabre.

Październik:

  • Ostatnia faza przygotowań do regat Transat Jacques Vabre

Listopad:

  • 3 listopada 2013, start Transat Jacques Vabre. Trasa 5395 Mm z francuskiego Hawru do Itajai w Brazylii.  TJVabre to jedna z najważniejszych imprez IMOCA Open 60 będąca przygotowaniem do wokółziemskiego wyścigu Barcelona World Race 2014.