12 godzin i 203 mile za rufą

12 godzin i 203 mile za rufą

Od startu z Zbigniewa Gutkowskiego z Nowego Jorku dziś w nocy do próby pobicia rekordu Północnego Atlantyku upłynęło już 12 godzin.

Prędkość jachtu ENERGA zmienna, wynosi 15-18 węzłów, obecnie (godz. 14.00 czasu polskiego) znajduje się na wysokości Nantucket, na pozycji 40-52.66N 69-35.69W…

“Strasznie się błyska” pisał Gutek nad ranem, przepływając przez burzę. “Postawione obecnie żagle to solent i grot zarefowany na pierwszy ref. Dużo bezpieczniej się czuję wiedząc, że płyniemy we dwóch z Safranem” – dodawał. “Nie widzimy się nawzajem, ale mamy informacje o swoich pozycjach”.

Pozycje obu jachtów można obserwować na mapie NavSim: http://energa.navsim.pl/index.php

Oba jachty próbujące pobić rekord Alexa Thomsona płyną równolegle, w odległości 11 Mm od siebie. Safran wystartował 15 minut wcześniej, co sprawia, że na mapach znajduje się nieco wyżej niż ENERGA. Aby pobić rekord, obaj żeglarze muszą znaleźć się na mecie – linii łączącej Lizard Point z wyspą Quessant w sobotę, 6 lipca 2013 przed godziną 22.27, a przez cały czas rejsu utrzymać średnią powyżej 13,7 węzła.

Pozycję jachtów ENERGA i Safran można obserwować tu: http://energa.navsim.pl/index.php

Pozycję Safrana wraz z odniesieniem do rekordu Alexa Thomsona tu: http://tracking-safran.addviso.org/fr

Zdjęcie obu jachtów na starcie do wyścigu z czasem przez Atlantyk. / Fot. Bjoern Kils

Jest to pierwszy rejs w trybie wyzwania regatowego realizowany przy wykorzystaniu najwyższej klasy osprzętu elektronicznego i nawigacyjnego dostarczonego na pokład jachtu ENERGA przez firmę Parker Poland. Producentem elektroniki wykorzystywanej na pokładzie przez Zbigniewa Gutkowskiego jest firma B&G.