Pasaty i kolejny mail z pokładu

Wszystkie jachty floty regatowej Transat Jacques Vabre znajdują się pod wpływem pasatowych wiatrów i wyżu Azorskiego, zapewniających dobre warunki do żeglugi na odcinku od przylądka Finisterre do wysp Zielonego Przylądka, a nawet dalej, do równikowego pasa ciszy, gdzie trimarany MOD 70, znajdujące się już za półmetkiem trasy (2700 Mm) dotrą prawdopodobnie dzisiaj…

Jachty klasy IMOCA Open 60 płyną ponad 16 węzłów, a w ostatniej dobie wszyscy pokonali więcej niż 300 mil. Pierwsi minęli już Wyspy Kanaryjskie, zamykający stawkę są za Maderą. Pierwszego (Cheminees Pojoulat) od ostatniego (Initiatives Coeur) dzieli 314 mil. Jacht ENERGA na 8 pozycji w rankingu. Prognoza Météo-France na dziś dla tej grupy, a więc również dla jachtu ENERGA, zapowiada prędkość wiatru 15/25 węzłów z kierunku NE (południowy wschód), niewielkie burze oraz latające ryby.

TJV_Gdansk_La_Havre-0046

Pierwsze dwa trimarany Multi 50, z prędkościami powyżej 20 węzłów, również minęły Kanary.

Trimarany MOD70 żeglują z prędkościami około 30 węzłów za Wyspami Zielonego Przylądka. Jeżeli utrzymają prędkości, miną równik w czasie około tygodnia od startu, co dla jachtów tej wielkości z zaledwie dwuosobową obsadą będzie czasem rekordowym.

Za wyjątkiem załogi 11th Hour Racing (Hannah Jenner /Rob Windsor) która dziś w nocy wyruszyła z Lorient po naprawie sztagu oraz drugiego jachtu Class 40, EcoElec (Darni/Bernard), cała stawka opuściła już Biskaje i płynie z wiatrem. Prowadzący Class 40 jacht GDF SUEZ (Rogues/Delahaye ) i walczący z nim Mare (Riechers/Brasseur ) osiągają prędkości powyżej 13 węzłów.

Poniżej mail, jaki dostaliśmy wczoraj z pokładu jachtu ENERGA. Gutek wie już, jak naprawić hydrogenerator oraz odpowiada na pytania od kibiców:

TJV_Gdansk_La_Havre_male-0010

„Hydro da się zreanimować. Zmienimy hals to będziemy działać, a może nawet wcześniej, jak złapię ster do ręki to wtedy będzie większa gwarancja, że nie powiezie łódki. Wtedy Świstak założy dodatkowe dwie śruby na mocowanie, które odpadło od okucia na rufie.

Odpowiadając na pytania:

-Mam nadal spuchnięte okolice stawów na prawej dłoni. Bólu już nie czuję, jest zdecydowanie lepiej. Wszystkie prace związane ze stawianiem żagli i manewrami wykonujemy razem. W ten sposób można szybko i sprawnie przeprowadzić czynności nie tracąc zbyt wiele czasu i prędkości (dystansu do innych), tak jak to się dzieje gdy trzeba wykonać to samo w jedna osobę.

-Jeżeli istnieje potrzeba np. zwiększenia lub zmniejszenia ożaglowania o jeden ref, gdy drugi odpoczywa, robi to jedna osoba. Zawsze pływanie z załogą mi się podobało, jest bezpieczniej, weselej i zdecydowanie na więcej można sobie pozwolić z przekraczaniem barier prędkości.

-Do tej pory tylko dwa dania obiadowe zjedliśmy – strogonoff i schab w sosie z zielonego pieprzu:) Smakuje jak zawsze super – polecam !!! Normalnego gotowania nie ma na jachcie Energa; nie ma na to czasu, chęci ani urządzeń. Wszystko co mamy do gotowania to czajnik i butlę z gazem! Ja pijam kawę, więc się przydaje. Na regaty dozwolone jest zabranie na pokład 10 żagli. Jakie to są żagle – decyduje każdy indywidualnie, również o tym, jakiego żagla w jakich warunkach używać.

-Wywózka znaczy, że pilot lub sternik stracił kontrolę nad jachtem. Jacht jest z reguły prawie wywrócony na bok. Jest jeszcze gorsza wersja wywózki – przez zrobienie niekontrolowanej rufy. Wszystko na jachcie zostaje przestawione o 90° od pionu. Należy jak najszybciej wyjść z takich opałów bo, bardzo łatwo połamać maszt lub zdemolować żagle. W kadłubie, jeżeli ktoś się nie trzyma, a tak jest jak się śpi, przelatujesz z burty na burtę jak worek:) Na jachcie ENERGA to 6m szerokości! Potencjalny efekt – połamane żebra, rozcięta głowa itp …

-Ocean jest tak duży, że bardzo rzadko się widujemy. Ale zdarza się! My mijaliśmy kilka łódek w zasięgu wzroku po przylądku Finisterre, 500 Mm od Le Havre. Fajne uczucie i dużo raźniej, gdy poza nami jest ktoś jeszcze na wodzie i obcuje z żywiołami!

-O spaniu w tym samym czasie nie ma mowy! Takie ryzyko jest nie potrzebne, jak jeden śpi drugi musi czuwać!

Papa

Gutek”

 

Zdjęcia: R.Hajduk / Shuttersail.com